کد مطلب:44213
شنبه 1 فروردين 1394
آمار بازدید:54
دختري 18 ساله و محصّل هستم. در زمينة ازدواج مشكل دارم و آن مشكل در خصوص جهت جنسي ازدواج است كه در كنار جنبة معنوي وجود دارد و بايد آن را پذيرفت. من ميل جنسي را نفي نمي كنم ولي مشكل اين است كه ارضاي اين ميل از طريق ازدواج، اين امر مقدس را ناپاك مي كند و احساس حقارت مي كنم. برايم مطلب جديدي در اين خصوص بنويسيد. نه مطلبي كه بارها خوانده ام و شنيده ام.
خواهر گرامي! ازدواج تنها براي ارضاي غريزة جنسي نيست بلكه علاوه بر آن،جنبة معنوي دارد. ازدواج براي توليد انسان هاي پاك و بقاي نوع، اتخاذ انيس و مونس و شريك و مشاور در زندگي است. ازدواج براي تكميل معنويت و ياري براي رسيدن به اهداف عالي است. ازدواج براي تحكيم پيوند ها و پيمان هاي اجتماعي است كه اين جهت ها بايد مورد توجه قرار گيرد، هر چند ارضاي غريزة جنسي نيز اگر به انگيزه الهي انجام گيرد، ثواب اخروي دارد. و باعث مي شود كه مرد و زن به گناه نيفتند و يا بر اثر كوبيدن غريزة جنسي گرفتار عقده و ناراحتي روحي نشوند.
از ديدگاه اسلام ترك ازدواج و مجرد زيستن نه تنها فضيلتي محسوب نمي شود بلكه به عنوان يك نقيصه و منشأ از دست دادن بركات و آثار فراوان معنوي شناخته شده است.
امام صادق(ع) مي فرمايد: مردي نزد پدرم آمد. پدرم از او پرسيد: آيا زن داري؟ عرض كرد: ندرام. فرمود: دوست ندارم دنيا و آن چه در دنيا است مال من باشد، ولي شبي را بدون همسر به روز آورم. دو ركعت نماز مرد زن دار بهتر از نماز شب و روز مرد عزب است. آنگاه پدرم هفت دينار به او داد و فرمود:با اين پول ازدواج كن .1
در روايتي ديگر آمده است: زني خدمت حضرت باقر(ع) رسيد و عرض كرد كه ميل و رغبتم را براي ازدواج از دست داده ام! حضرت فرمود: چرا؟ عرض كرد: مي خواهم از اين جهت كسب فضيلت كنم. حضرت فرمود:از اين قصد برگرد. اگر در ازدواج نكردن فضيلت بود،حضرت فاطمه (ع) از تو سزاوار تر بود.2
اسلام به شدت از مجرد زيستن نكوهش مي كند. رسول اكرم(ص) مي فرمايد: خوبان امّت من همسرداران و بدان آن عزب ها و بي همسرانند.3
حضرت وقتي شنيد يكي از يارانش زن و زندگي را رها كرده، خشمگين شد و فرمود: خداوند مرا براي رهبانيّت نفرستاده بلكه مرا با ديني معتدل و آسان برانگيخته است. من روزه مي گيرم، نماز مي خوانم و با زنان آميزش دارم. هر كس دين فطري مرا دوست دارد، بايد به سنت و روش من عمل كند وازدواج از سنت هاي من است.4
1 بحارالانوار،ج 100، ص 217.
2 سفينه البحار، ج 1، ص 561.
3 بحارالانوار، ج 100، ص 221.
4 وسائل الشيعه،ج 14،ص 74.
مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.